Deset tisíc kilometrů na motorce CFMOTO 650MT – recenze od Marcela

15.04.2021Motorky

Moje první setkání s CFMOTO MT 650 bylo jednoho dne, kdy ji Jarda přivezl jako novinku. Když jsem se na ni přišel podívat, tak říkám: „Jóóó, tak Číňani se cpou už i do motorek.“ Je pravda, že CFMOTO mi cizí není. Měl jsem od nich Glada X5, nyní mám Gladiator X8 a když jsem viděl nového Gladiatora 850, tak je jasný, že se to ti kluci v Číně už naučili. Ale zpátky k motorce.

Moje první zkušební jízda

Po prozkoumání různých detailů jsem musel uznat, že vypadá fakt výborně a dospěle. Body k dobru měla u mě i za to, že se jedná o dvouválec a to je moje srdeční záležitost. Veškeré motorky co jsem kdy měl, Jawa 350, Yamaha TDM850 a Honda VTR 1000F, spojovalo právě to, že se jedná o dvouválce. Nicméně jsem byl velmi zvědavý, jak jede. A nejvíce jsem byl zvědavý na chod a účinek brzd. Ten na jejich čtyřkolkách moc nenadchne. No nic. Obléknout, nasednout a jedem. Rozjezd dobrý, spojka šlape jak má. Malinko seznamovačka a pak pořádně protáhnout. No co to budu dlouze popisovat. Přijel jsem zpátky k Jardovi, slezu z motorky a čumím na něho. Jarda se trochu nejistě ptá, co se děje. A já na to:“Ty vole, tohle je motorka z Číny?“ Naprosto jsem byl unešený a opravdu překvapený z toho, o jak dospělý stroj se jedná.

Když opadla taková ta euforie, šel jsem si mašinu znovu prohlédnout, abych na ni koukal objektivním pohledem a našel jsem jedinou chybu. Ta chyba je ale chybou pouze v mých očích. Přístrojový štít je kompletně digitální včetně otáčkoměru a rychloměru. Já jsem prostě ručičkovej. Ale tento jev je patrný u většiny dnešních motorek, takže mám smůlu, budu se s tím muset smířit.

Nadšení z motorky neopadlo, tak jsem si u Jardy objednal svoji novou modrou kámošku na cesty. To bylo v létě roku 2018.

Začátek nového dobrodružství s CFMOTO 650MT

No a tady začíná příběh 10 000 kilometrů s CFMOTO 650MT.  První výlety byly takové ty seznamovací. Člověk neustále něco kontroluje, ujišťuje se, že je vše OK. Jedna důležitá věc, kterou málo lidí zná, pokud nejsou motorkáři. Ovládací prvky motocyklu je potřeba nastavit na konkrétního uživatele. Tedy pokud Vám není jedno, že při ovládání motorky všechno hledáte. Já mám rád, když sednu na mašinu, kde vše je nastaveno přímo mojí potřebě. Spojka krátký chod, přední brzda na dva prsty, řazení kvaltů bez hledání řadičky a uzpůsobena na rychlé podřazování. A proč? Protože na motorce pomalu jezdit neumím a když jedete, musíte se soustředit na cestu a vše ostatní musí chodit tak nějak samo. No a světe div se, toto vše, šlo nastavit na CFku úplně krásně. Brzdy jsou naprosto čitelné a přesně dávkovatelné. ABS je citlivé. Podvozek je naprosto bravůrní. Já si musel teda malinko přitvrdit chod zadní centrální tlumící jednotky. Naštěstí je to možné, což mě opět překvapilo. Na předek jsem nemusel sahat. Prostě a jednoduše. Pro 90 % uživatelů umí motorka víc, než jsou jejich majitelé schopni zvládnout. Vše ostatní je zbytečné šťourání a hledání chyb kde nejsou.

Cestování na motorce

Výlety do okolních zemí, sportovní jízda. Co na to pneumatiky?

Výletů bylo spousty. Byl jsem s ní 5 dní v Rumunsku, 3 dny na Slovensku, jeden den v Polsku a nepočítaně dní na cestách po ČR. Jelikož nejsem žádný krajinkář, tak první výměna zadní pneu byla po 6000 km. Na motorce jsou pneumatiky Metzeler Roadtec Z8, které mají úžasnou přilnavost. Ta svými výkony převyšuje odvahu jezdce. Takže na tyto pneu se můžete opravdu spolehnout. Ano mají měkkou směs, ale pokud nebudete tlačit na pilu, dají i více kilometrů.

Marcel a CFMOTO 650MT v Rumunsku

Přešla první sezóna a já viděl, že je v prodeji vylepšený model MTčka. Objednal jsem turistické plexi, padací rám a ochranné blástry na řídítka. Všechny výše zmiňované prvky měl nový model již standardně.

Po namontování zmíněných věcí vypadá motorka ještě úžasněji než předtím. To jsem ještě ani netušil, jak dobře jsem udělal. Další výlety a další toulání po krásách naší vlasti a poroučela se přední pneu. To bylo cca 7000km. Já Vám říkal, že pomalu jezdit neumím. Občas jsem vzal na výlet i svoji drahou ženu, takže ani cestování ve dvou se CFka nebojí. To mě přivádí k výkonu. Hodnota, kterou řeší každý.

Spotřeba CFMOTO 650MT?

Číslo neuvedu záměrně. Nikomu to totiž moc neřekne. Vzhledem k tomu, že se jedná o 650ku, tak výkonu má naprosto dostatek a pro nezkušené i přebytek. Na jedničku až trojku umí moc pěkně zatahovat. Zvuk vytočeného dvouválce je krásně jadrný. Ve vyšších rychlostech cca 140 km/h a více už nezatahuje s takovou razancí. Maximální rychlost leží někde kolem 180 až 190 km/h, ale to už na tomto typu motocyklu není příjemná rychlost. Ta leží někde kolem 150km/h. Spotřeba je údaj, který motorkář neřeší. Ale pro spořílky asi tak. Na nádrž najedete 200 až 400 km. Záleží, jak taháte za plyn.  

CFMOTO 650MT v zatáčce

Skvělé pneumatiky a posouvání limitů

Při svých cestách jsem si dovoloval stále více. Posouval proužek na pneumatice až na samou hranu. Při těchto pokusech musím vyseknout poklonu, protože ta motorka je naprosto čitelná a opravdu umí jezdit pekelně rychle a svižně. Jednoho říjnového dne jsem se vydal na hodně ostrou vyjížďku a hobloval jsem jeden nejmenovaný kopec cca hodinu a půl. Nahoru, dolů, nahoru, dolů…

Pořád se bavíme o cestovní motorce, ale co ta si nechá líbit, je naprosto neuvěřitelný. Pokud takto lítáte, zahřejete Z8čky takovým způsobem, že začnou lepit, a to potom drží a nepustí… A přeci pustily, ale moc za to nemohly.

Pád, dobré oblečení a ochranný rám

Při cestě domů jsem již jel za šera a pln odvahy a jistoty, jak mám motorku v ruce. Až jsem se v jedné ostré zatáčce nachytal na štěrku. V mžiku jsem letěl cca 20 metrů po prdeli a motorka mizela ve tmě s efekty odletujících jisker.

Nastalo ticho. Zvedl jsem se ze země. Dobrý, jsem živý. Pálil mě malinko zadek a lýtko. Kalhoty to nedaly. Přismahnul jsem si prsty na ruce, jak jsem stabilizoval skluz po zadnici, a přitom se ohřály kožené rukavice, ale neprobrousily.

Dočasný zákaz ježdení

A tady se ukázalo, jak dobrý nápad byl namontovat padací rám. Po prohlídce motorky jsem zjistil, že rám zabránil největším škodám. Po návratu dom jsem již dostal stopku od mé manželky a pro sezónu 2020 jsem to musel zabalit.

Konečně 10 000 kilometrů

Motorka se přes zimu dala do kupy a letos na jaře roku 2021 jsem dokončil oněch 10 000 km s CFMOTO MT650. Musím uznat, že za cenu, kterou MT stojí, dostanete naprosto parádní motorku, na které je radost jezdit.

Najeto 10000 kilometrů

PS: Už se těším na model s větším objemem, ale to už je jiný příběh.

Kdo nepadá, nenaučí se jezdit.

Marcel Jirků

Děkujeme Marcelovi za sepsání článku a recenzi.